Modă nouă, dar veche, caut originalitate!

Știți? Originalitatea nu se găsește pe toate gardurile. Nu se găsește nici în munca de copywriter la care mulți dintre voi visați, nu se găsește nici pe holurile muzeelor și nici măcar în aulele universităților de artă și design. Sclipirile și tușele personale însemnă prea puțin pentru ceea ce ar trebui să reprezinte o întreagă viziune. În modă. Sau fashion, cum pompos și neologistic ne mai place s-o alintăm, din lipsa – cui credeți? – originalității.

Aseară am asistat cu bucurie la a 17-a ediție a Balului Operei. Și, cum e tradițional, spre finalul primei zile de Bal, grație celei de-a 36-a ediții a Festivalului de Modă derulat prin programului Transilvania Fashion, am putut să urmăresc câteva colecții de modă ale creatorilor clujeni, dar și a lui George Hojbotă – cel care a fost desemnat de critici revelația anului 2011 în moda românească. Ei bine, deși-l felicit sincer pentru accentele îndrăznețe, când i-am privit colecția mi-am amintit de Lady Gaga. Și de volumele impuse în trend acum 4 ani de Alexander McQueen. Și de Martin Margiela. Exotismul și cuburile purtate pe cap nu înseamnă nimic dacă ele nu reușesc să-ți transmită alt mesaj decât acela pe care McQueen l-a transmis acum 4 ani! Deși croite foarte bine și puse laolaltă exemplar, piesele absolut purtabile de altfel, nu mi s-au părut originale. Poate doar niște reproduceri în țesături ale unor adevărate creații. În schimb, punerea în scenă a pieselor lui  Hojbotă mi s-a părut creativă. Păcat că am fost atrasă mai mult de compoziția imaginilor de fundal decât de haine.

Somewhere over the rainbow - © Jet

Revelația întregii prezentări de modă de ieri a fost Carmen Emanuela Popa. Din câte am înțeles, tânăra este încă studentă a Universității Naționale de Arte din București Carmen Emanuela Popa a reușit să-mi ofere o părticică din viziunea ei despre modă! Și a fost atât de răcoritor! Proaspăt, mai exact. Proaspăt, rotund, cu sens, nou. Pe mine m-a impresionat! Deși ținutele mai au cale destul de lungă până la a fi purtabile, am găsit colecția conceptuală intitulată Somewhere over the rainbow (foto) de un rafinament tăios, oximoronic, cu fine linii umoristice. Iar asta, după mine, înseamnă ceea ce ar trebui să poată face un om care trăiește în viitor, pentru hainele mele de azi. Felicitări! Prevăd o carieră grozavă pentru Carmen Emanuela Popa și sincer mărturisesc că m-a făcut curioasă să-i văd următoarele colecții!

Partea de mijloc a prezentării, dacă tot am punctat ups și down-urile, au fost colecțiile JolidonMonesse by Monica Sălcudean și Motion Diva  a Călinei Langa.

O bună parte a colecției de lenjerie Jolidon, prezentată și la Paris într-un show viu, într-un ansamblu de mișcări ritmice, a ajuns la Balul Operei doar prin intermediul proiectorului. Înțeleg lipsa resurselor financiare, dar mi se pare o lipsă de bun-simț să onorezi o invitație doar pe jumătate și să-ți prezinți reușitele internaționale printr-un filmuleț bine editat. Cele aproximativ 20 de ieșiri ale manechinelor au amintit de veșnica înclinație a designerilor de la Jolidon înspre baroc îmbinată, din când în când, cu Victoria’s Secret.

Monesse a dorit să interpreteze în rochii, în cel mai bun caz, perioada lipsită de grație a Evului Mediu, sau a vrăjitoarelor arse pe rug atunci în ținute triste.

Trebuie să recunosc că am fost curioasă să descopăr Motion Diva, cu ale ei ținute „interschimbabile și interșarjabile”. Tot ce am văzut, însă, a fost un grup de materiale cusute la repezeală, parcă, uitând jupoanele pe alocuri.

Așadar, după cum lesne puteți deduce și deși îmi pare rău s-o spun, acul barometrului de creativitate al colecțiilor selectate și prezentate aseară a fost impulsionat doar de către un singur om vizionar – Carmen Emanuela Popa, care ne-ar putea reprezenta cu succes, peste câtva timp, la show-urile de modă internaționale!

5 thoughts on “Modă nouă, dar veche, caut originalitate!

  1. Interesante opinii despre „fashion” din partea unei persoane jurnalist…de? fashion, cumva? Pentru ca oricine poate sa scrie despre orice doar ca nu toti avem „geniul” Mihaelei Radulescu de a jongla intre monden si filosofic.
    In alta ordine de idei, fiind un Bal al Operei exista intr-un background pe care nu multi il deslusesc un cod care impune de la sine o anumita abordare din punct de vedere al colectiilor prezentate…teoretic ar trebui sa vedem nu pene iesind din cap, nici cadavre muribunde nici repertoriul sado -maso al ” revelatiei modei romanesti in 2011”, asta asa pe scurt si nu foarte cuprinzator (generalizarile sunt discutabile intotdeauna). Ceea ce am fi indreptatiti sa vedem ar fi niste rochii superbe( gen Oscar de la Renta, Carolina Herrera , Valentino, etc) pe care femeile venite la acest eveniment sa doreasca a le purta, asta intr-un context patetic in care majoritatea femeilor de acolo erau imbracate foarte prost si lipsite in totalitate de gust. Ar fi de foarte bun gust, insa, daca selectia celor care prezinta in balul Operei la sectiunea moda, s-ar face de oameni care se pricep si daca acestia ar opta pentru varianta purtabila nu spectaculoasa sau extravaganta a prezentarilor. La un scurt sondaj virtual realizat in sala, as vrea sa stiu cate dintre femeile cu pricina, chiar lipsite de gust, s-ar preta sa imbrace piese gandite pentru show-uri, de fapt.
    Intr-un context total aiuristic in care se misca moda din Romania, acum, ar fi mai mult decat binevenit sa sugerezi oamenilor care au cat de cat o potenta financiara ca ar fi bine sa investeasca in designul national, cum de pilda francezii si italienii o fac de zeci de ani. Din pacate, daca mare parte din asa zisii designeri din Romania aleg sa faca show care nu e nici teatru de calitate si nici moda cu adevarat, doar ca sa dea de scris altora si sa si construiasca o imagine care nu se regaseste in vanzari sau profit, inca 50 de ani de acum incolo, daca va mai dainui, Balul Operei va aduce in sala femei prost imbracate. Moda este ceva care tine de purtabil…si n-am spus-o eu…in rest spuneti-i cum vreti…

    1. Printre problemele designerilor, una din cele mai importante pe lângă lipsa originalității, după cum bine ai intuit, Nicoleta, e lipsa finanțărilor. Dar asta nu ar trebui să fie un impediment pentru un om creativ. Cel puțin nu într-o primă fază. Am și scris un editorial după Bal, referitor la Mecenat, destinat oamenilor de afaceri. Sunt curioasă ce impact va avea.
      Personal, am văzut și doamne îmbrăcate foarte bine la Bal, printre droaia de fuste scurte asortate cu UGG-uri, însă aici vorbim despre bun-simț vestimentar în acord cu dress-code-ul de pe invitație – care e altă poveste.
      P.S. Să pomenești de geniul Mihaelei Rădulesscu e ca și cum ai menționa de existența unui supozitor pentru urechi. E total nefolositor.🙂

  2. Din pacate trebuie sa te contrazic vis-a-vis de originalitate, in sec. actual si mai ales in moda, dezideratul nu mai este originalitatea pentru ca traim intr-o societate de consum, chestiunea aceasta a inceput odata cu boomul economic si e la mare pret si la ora asta…si apoi ce creativitate REALA mai poate exista cand s-a cam spus totul; uita te dincolo la prezentarile sezoniere de fashion….creativitatea se manifesta insa la nivele greu perceptibile de cei care nu lucreaza sau nu au de-a face cu acest domeniu; e vorba de noi tehnologii si modalitati de expresie pe care un om obisnuit nu le vede ca fiind creative pentru ca nu stie ce implica….si crede ma are mare legatura cu finantarea..( printurile digitale te cam costa ceva, asta asa ca un mic ex.)
    Erau cateva doamne ok…da cu o floare nu se face primavara…
    Am scris „geniu” in ghilimele daca ai sesizat…cred la fel de mult in el ca si tine.

    1. Acuma iartă-mă, dar așa credea lumea că s-a cam spus totul în modă pornind de la Chanel până la McQueen. Viziunea asta blazată, conform căreia în modă s-a cam spus totul, nu-și găsește locul printre oamenii care cred că au veleități artistice. Altfel, nu văd de ce am ales o meserie care presupune ca zi de zi să-i fiu credincios crezului meu artistic, care ar cam trebui să fie personal, deci original, drept urmare creativ.
      Sunt o grămadă de scuze pentru lipsa ideilor inovatoare, începând de la tipare, trecând prin veșnicele văicăreli și colici potrivit cărora societatea e prea îngustă la minte pentru a sesiza tușele neglijabile de originalitate, sau modalitățile de exprimare perimate și terminând cu partea financiară. Eu îmi permit să cred, totuși, că adevărații designeri nu se opresc din creat în ciuda adversităților, iar asta ne-o confirmă carierele atâtor creatori de modă din străinătate!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s