Vernisaj surprinzător.

Se pare că 2012 e anul culturii la Cluj-Napoca! Muzeul de Artă din Cluj-Napoca a început șirul expozițiilor interesant, cu câteva evenimente dedicate lui Carol Pop de Szathmári (foto), cunoscut ca primul fotoreporter de război român. Chiar ieri s-a vernisat una din cele mai așteptate expoziții foto – cel puțin din punctul meu de vedere – în ceea ce-l privește pe Szathmári, cu ocazia debutului Festivalului „Luna Fotografiei”!Imagine

Aproape două ore am beneficiat vizual de peste 130 de fotografii digitalizate, dar și de o serie de lucrări în ulei și acuarelă ale fotografului. Ceea ce mi s-a părut interesant, dincolo de personajele cunoscute surprinse în poze – de la Alexandru Ioan Cuza și soția sa, Elena, C.A. Rosetti, Nicolae Kretzulescu, Gheorghe Magheru – a fost candoarea portretistică specifică perioadei, dar și naturalețea oamenilor. Am văzut că majoritatea fotografiilor expuse au datat din perioada 1860 – 1880. Sincer, mă așteptam să văd mai multe fotografii de război – să văd ce a însemnat începutul fotoreportajului românesc – însă am regăsit doar o singură poză a unor locotenenți ceva mai dinamică. De pe front, nimic. Trebuie să recunosc că am fost puțin dezamăgită din acest punct de vedere.

Totuși, mă bucur că am avut ocazia să-l descopăr pe Szathmári artistul, gânditorul, care a accentuat mai bine viața cu penelul decât cu aparatul foto. Dacă-mi amintesc bine, am văzut două lucrări în ulei, vreo patru acuarele, precum și o litografie.

Dacă vă interesează, vă recomand lecția de istorie vizuală dată de Szathmári, care mai poate fi vizionată la Muzeul de Artă până în 18 februarie.

Lasă un răspuns

