Vorbitul pe stradă e interzis la Cluj!

După-amiezele sunt perfecte la Cluj. Și, mai ales, după-amiezele de vară domoală când tot ce vrei e să stai cu prietenii să povestești vrute și nevrute: de la istorie antică și Geneză la construcția de baraje din România. În liniște, fără să ai vreo treabă cu nimeni. Așa cum au făcut ieri trei prieteni, până la sosirea unui polițist însoțit de un jandarm.

Oamenii, fără atâtea posibilități materiale, stăteau pe scări de povești, pe strada Inocențiu Micu Klein. Eu, la terasă și chiar mă uitam că deși uneori viața o ia la vale când nu te-aștepți, tot ceea ce îți rămân sunt prietenii. Și, recunosc că tânjeam și eu după fetele mele cu care nu m-am mai văzut de când lumea! Între timp și din exces de zel, domnul jandarm și domnul polițist i-au legitimat pe cei trei. Și nu doar atât, le-au aplicat și câte două amenzi, așa, ca să știe că poveștile despre istoria antică sunt interzise pe stradă!

I-am fotografiat și-am făcut și niște filmulețe. Pentru că ce li s-a întâmplat oamenilor acelora ieri ți se poate întâmpla și ție mâine! E imposibil să se întâmple așa ceva! Oamenii nu au băut, nu au strigat, nu au deranjat pe nimeni. Nu au cerșit, nu s-au luat de nimeni. Pur și simplu stăteau de vorbă și, pentru asta, trebuie să plătească 150 de lei!

Infractorii

Povestea celor 3, Mihai, Nelu și Fărcaș a început acum mai bine de 20 de ani, „că noi ne știm de pe vremea când eram bine și-aveam servici”, zice unul din ei, care, în ciuda amenzii care-i imposibil de plătit pentru niște persoane defavorizate, și-a păstrat inocența în ochi. „Vedeți, domnișoară, noi suntem infractorii, că stăm aici și povestim și nu am deranjat pe nimeni, nu aceia care fură din case și din apartamente!”. Observ că sunt periculoși, mai ales că vorbesc corect. „Dar, ce să înțeleagă un polițist cu 7 clase? Credeți că le pasă? Noi pur și simplu vorbeam despre istoria antică și Geneza a 6-a”. Nu știu de ce, i-am crezut. „Și, probabil că m-au văzut așa, cu plete, de asta m-au amendat. Așa fac tot timpul. Eu nu fur, nu cerșesc. Sunt o persoană defavorizată din țara asta. Așa am ajuns, deși înainte am construit baraje! Nu asta e povestea, oricum, dar ținând cont și de asta, gândiți-vă unde s-a ajuns. Ca eu, cetățean, oricum aș fi – bogată, sărac – să nu pot sta să povestesc cu prietenii mei pe stradă!”. A rezumat perfect situația Nelu.

Și… vi se întâmplă des?, întreb… „Da, domnișoară și mai ales acum, în prag de concedii – că ei trebuie să-și facă norma. Eu, în timpul ăsta, mă duceam să prind infractori!”, pufnește Nelu, proaspăt amendat pentru consum de alcool. „Asta-i una, domnișoară, dar ăia de la Poliția Comunitară-s mai răi. Vin, te legitimează, te bagă în dubă, te percheziționează și nu fac proces verbal pentru banii pe care ți-i iau!”, zice și Mihai. Fărcaș stătea cumințel, că nu vrea pe „Facebook ori pe Youtube”. El vrea doar „să stea cu prietenii la o poveste”.🙂

Nu s-a întâmplat nimic…

„Știți care-i treaba, domnișoară? Că noi trei am intrat într-un program de reabilitare și acuma am venit de acolo, de la Alcoolicii Anonimi și ne-am oprit aici să poevstim. Ei ne-au amendat pentru consum de alcool și uitați ce scrie, că am băut votcă – păi cine are bani de votcă?! Dacă chiar e până acolo, noi bem spirt de obicei când vrem să bem!”, zic ei, c-o mândrie ghidușă.

Fărcaș recunoaște că el, cu cerșitul se ocupă de obicei, că „nu are ce să facă cu un femur necrozat, aproape de septicemie”. „No și ăsta-i infractor care fură, dă în cap și sare gardurile, deci merită amendat”, își persiflează Nelu mai vechiul prieten.

Ce zice Legea?

Am dat din cap că da, cu siguranță și i-am lăsat râzând că au primit două amenzi: una din partea Grupării Mobile de Jandarmi Cluj și alta din partea Poliției Municipiului Cluj-Napoca. Oricum, ca să știți și voi, conform legii, jandarmii și polițiștii nu vă pot legitima pe stradă, dacă nu sunt în razie! Zice asta Legea privind funcționarea Jandarmeriei 550/ 2004 la art. 19, precum și definiția infracțiunii potrivit Legii pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice 61/ 1991 republicată în 2011, la art. 2.

13 thoughts on “Vorbitul pe stradă e interzis la Cluj!

  1. Sunt de acord cu tine cand spui ca cei amendati nu sunt pericolul public iminent si ca se putea trece cu vederea fapta lor. Caci, desi nu stiu exact unde este notat, exista o lege care spune ca in spatiile publice neamenajate nu ai dreptul sa consumi alcool. Adica nu poti sa consumi alcool pe treptele unui monument public, sau a unei cladiri private sau publice, in afara curtii, in parc, etc.

  2. E incredibil! Cum putem ajunge la politistii aia? Trebuie sa existe in baza de date un proces verbal pe data respectiva. Sunt tare curios ce au trecut ei acolo la amendament!

  3. Faceti plangere pentru abuz de putere nejustificata a jandarmilor.
    Merita sa nu se treaca cu vederea peste acest abuz sub nicio forma.

  4. oamenii aceia consumau alcoolul ascuns in sacose. sa fim seriosi. nu le mai luati apararea. au incalcat legea si au primit amenda. e simplu

  5. „conform legii, jandarmii și polițiștii nu vă pot legitima pe stradă, dacă nu sunt în razie!”

    Si de unde sa stim daca sunt sau nu „in razie”?

  6. Dar pana la urma ce sa scris pe procesele verbale respective? Mie nu mi sa intamplat sa fiu amendat asa chiar fara motiv nici macar unul mic si prost interpretat. Eu sunt curios sa stiu si versiunea politistului si a jandarmului. Pana la urma tu ai luat de buna afirmatia celor 3 alcoolici, care au recunoscut asta, si pe politist nu l-ai ascultat, poate inainte beau dupa colt politistul i=a vazut si ei sau deplasat sa scape dupa alt colt

    1. Să presupunem că ai dreptate. Atunci polițiștii sunt la fel de vinovați pentru că au „amânat” amenda. Dar nu a fost cazul ăsta aici. Cu privire la semnarea procesului verbal, cei trei oameni mi-au zis că nu riscă o bătaie la o „acțiune” viitoare a poliției. Ceea ce spune multe.

Lasă un răspuns

