Femeile care conduc Clujul

Material important din cauza femeilor care m-au lăsat să le descopăr, printre ședințe la birou sau cu părinții, cocktailuri și conferințe. Ele mă fac să mă întreb dacă nu ne-ar merge mai bine cu un „manager de țară” femeie.🙂 (13 Iulie 2009)

Sint sigure pe ele, hotarite, cu miini de fier, minti ascutite si inimi sensibile. Aceasta e reteta lor pentru iesirea din criza. 13 femei, manageri de top din Cluj, reusesc sa imbine, pe timp de criza, viata profesionala si viata personala. Iata cum:

Dorina Duma * Directoarea Directiei de Sanatate Publica Cluj

„Prima mea dragoste dupa familie e locul de munca“

„Nu-i chiar asa greu, daca stii sa-ti organizezi timpul de munca si se presupune ca pina la aceasta virsta ti-ai format un stil corect fata de tine si cei din jur“, spune Dorina Duma. Directoarea DSP Cluj sustine ca prioritizarea e cheia, insa e adevarat ca daca vrei sa faci foarte multe nu-ti mai ramine timp pentru tine. Ea arata ca, pentru a reusi atit in viata profesionala, cit si in viata personala, cheia e echilibrul.
„Trebuie sa-ti faci totusi o socoteala si un plan de lucru care ti se potrivesc tie, colegilor si familiei. Echipa e a doua familie, de asta conteaza foarte mult pentru mine ca oamenii sa vina motivati la serviciu, ca in fiecare zi sa propunem ceva constructiv si sa ne incepem ziua de munca in forta. Prima mea dragoste dupa familie e locul de munca si de asta e importanta echipa“, ne-a spus directoarea DSP Cluj.

Mihaela Rus * Director general Vitrina Advertising

„Am interzis cuvintul «criza» in Vitrina“

Pentru Mihaela Rus lucrurile sint clare. De 18 ani reuseste sa arate ca Vitrina, strunita de o femeie, e una din firmele cele mai cunoscute la nivel national.
„Am interzis cuvintul «criza» in Vitrina. In momentele grele, creativitatea trebuie sa primeze. Trebuie sa gasim solutii de gherila pentru noi si pentru clienti“, ne-a explicat Rus. In opinia ei, criza nu e altceva decit o modalitate de triere a afacerilor valoroase. „Desigur ca aici vorbim de o triere si valorile ramin dupa 18 ani, asa cum e Vitrina, insa, din pacate, pe linga aceste presiuni avem situatii pe care nu le-am prevazut“. „Ca femeie nu-mi e deloc usor sa renunt la oameni si de aceea nu am facut nici o concediere. Imi dau seama de impactul social asupra familiei si copiilor si fac astfel incit sa nu se simta efectul crizei si situatia creata dupa luarea unor masuri la nivel administrativ national si local“, atrage atentia directorul general de la Vitrina. Mihaela Rus recunoaste ca, pe linga criza economica, tradusa la clienti prin lipsa lichiditatilor, trebuie aminate un cumul de masuri care ar incurca si mai mult firmele clujene.
„Ne ajung greutatile din urma, pentru ca multi clienti se confrunta cu o lipsa de lichiditati, iar acum se desfiinteaza panourile autorizate din Cluj, care au fost o investitie mare si gindita in anvergura. Sint deja suficiente lucruri cu care ne luptam, o asemenea masura inseamna zeci de oameni de outdoor someri. Dam jos panourile autorizate pentru ca este un regulament si trebuie sa fie frumos orasul, insa un 30% din incasari probabil ca vine din outdoor, dar nu spun ca 30% din personal o sa aiba de suferit. Nu avem nici un leu datorie si nu am luat nici o decizie in sensul reducerii de personal la Vitrina. Pentru ca sint femeie, sint mama si manager, ma preocupa deciziile luate de administratie care ar putea avea repercusiuni asupra oamenilor mei, consider ca acest gen de masuri pot fi aminate si asteptam sprijin de la administratia centrala sau locala, nu frina. Nu mi se pare firesc ca masura sa fie luata in 30 de zile, abrupt. Sint foarte frustrata ca femeie de afaceri de decizia de a pasui rau-platnicii. E foarte inechitabil pentru o firma care isi plateste datoriile, de buna credinta, cum e Vitrina. E extrem de nedreapta o masura care sa pasuiasca firmele rau-platnice si pentru ceilalti care au respectat disciplina financiara. Si impozitul forfetar e o greseala. Toate masurile pripite ne bulverseaza sa gasim solutii sa facem bani. Noi, toata echipa, cautam solutii si pentru clienti si furnizori: am redus foarte mult preturile, exista unele situatii in care lucram pe un profit extrem de mic, facem concesii la plata. Comunitatea de business e foarte solidara, insa asteptam si de la cei care ne conduc aceeasi solidaritate“, declara Mihaela Rus.

Emilia Groza * Presedinta Casei de Asigurari de Sanatate Cluj

„Probabil asta te mentine in forma: sa fii si mama, si sotie si sa conduci o institutie“

La rindul ei, Emilia Groza e de parere ca atitudinea fair-play fata de tine si fata de partenerii contractuali este reteta optima pe timp de criza.
„E adevarat, sa spui «nu-i usor» e simplu, dar e mai bine decit sa spunem cit ne e de greu. Trebuie sa fii foarte atent cu toate aspectele si asa poti evalua consecintele pentru a diminua aspectele neplacute. Trebuie sa fii atent in fiecare moment, pentru ca nu e o munca de rutina. In fiecare zi e o provocare noua in care trebuie sa iei o decizie corecta si rapida la serviciu, sintem pusi in fata unor probleme foarte dificile si noi sintem la mijloc, intre contribuabili si furnizori“, explica presedinta CAS Cluj, cu o urma de regret pentru contribuabilii si furnizorii care inteleg tot mai greu situatia economica dificila a sistemului. Si pentru femeia din capul CAS Cluj, echipa e cea mai importanta. „Nu as putea face nimic din toate astea fara un colectiv pe care ma pot baza. Le aduc multumiri. Nu este usor in conditiile actuale de restrictii sa faca fata, sa lucreze in aceste conditii de stres, dar le spun colegilor sa nu se supere si sa se transpuna in situatia celuilalt. Personal, ma bucur ca fiul meu a terminat BAC-ul si a luat nota buna, iar fata cu doctoratul. Munca-i munca si acasa fac ce face orice sotie si mama, insa nu prea mai am timp de mine. Tocmai am terminat de redactat teza de doctorat, sint profesor asociat la USAMV, iar faptul ca tot timpul sint inconjurata de tineri activi ma mentine tinara“, ne-a dezvaluit ea.

Speranta Iacob * Presedinta Colegiului Farmacistilor Cluj

„Problemele profesionale exista tot timpul“

Presedinta colegiului Farmacistilor din Cluj, Speranta Iacob, arata ca, in domeniul ei, problemele profesionale exista tot timpul, insa incep sa se observe, din ce in ce mai des, efectele crizei economice pe piata de munca in ceea ce ii priveste pe farmacisti.
„Ce am observat in ultimul timp e ca incep sa fie probleme, sint situatii in care unele unitati farmaceutice incearca sa supravietuiasca crizei reducind personalul. Efectul este ca ramin multi farmacisti fara loc de munca. In acest sens este putin mai mult de lucru si incercam sa-i sprijinim, sa-i ajutam si sa fim liantul dintre farmacisti si unitatile farmaceutice care au nevoie de personal. O alta problema pe care o resimtim acum, pe timp de criza, este ca unii din farmacisti, din cauza veniturilor reduse, nu reusesc sa-si plateasca la timp cotizatia. Mai sint situatii in care farmacistii din cimpul muncii trebuie sa participe la manifestari profesionale care se fac contra cost. Se poate observa o micsorare a participarii lor pe minim de credite necesare“, ne-a declarat Iacob.

Doina Voicu * Directoarea GE Money

„Ceea ce fac, fac bine“

Hotarirea si istetimea in afaceri sint si atuurile directoarei GE Money, Doina Voicu. Ea nu se sfieste sa recunoasca: „In aceste momente de criza trebuie alocat mai mult timp jobului“.
„In ultimii ani a venit o confirmare din partea partenerilor de afaceri, a echipei si a familiei ca ceea ce fac, fac bine. Poate ca femeile sintem mai bine organizate si mai meticuloase, insa trebuie sa ne impartim pe mai multe planuri si trebuie sa fim responsabile si fata de familie“, puncteaza ea.

Anca Labunet * Directoarea Societatii Romane de Cancer (SRC)

„Ziua mea de munca are 12 ore“

Pentru directoarea Societatii Romane de Cancer, Anca Labunet, criza se traduce prin lipsa fondurilor din partea partenerilor si sponsorizarilor, ceea ce inseamna reducerea activitatilor pentru sprijinirea bolnavilor de cancer.
„Da, e mai greu, din cauza lipsei fondurilor si a sponsorizarilor, pentru ca firmele nu mai au disponibilitatea de a ne oferi fonduri. La SRC speram sa obtinem fonduri mai multe in aceasta perioada, pentru ca deocamdata ne-am restrins activitatea pe partea de preventie si lucram mai mult pe partea de asistenta sociala“, ne-a aratat Anca Labunet. In final, ea recunoaste ca munca si determinarea o ajuta sa treaca prin criza economica. „E greu, pentru ca trebuie sa lucrez in doua locuri: sint si medic si coordonez si activitatea SRC, astfel incit ziua mea de munca are 12 ore“, ne-a destainuit Labunet.

Ana Florica Cimpean * Directoarea Directiei de Munca Cluj

„Reusesc sa le imbin pe amindoua cu sustinerea familiei“

Desi, in opinia directoarei Directiei de Munca Cluj, Ana Florica Cimpean, sa fii manager pe timp de criza constituie un stres suplimentar, totul are o rezolvare, daca ai parte de sustinerea familiei. „Nu e mult mai greu decit in alte conditii. Sigur ca e un stres suplimentar, pentru ca nu ai mijloacele financiare sa-ti indeplinesti sarcinile asa cum ai dori, insa criza nu e resimtita de asa mult timp pentru tipul acesta de activitate. E OK, pentru ca reusesc sa le imbin pe amindoua cu sustinerea familiei“, arata Cimpean.

Anca Cristina Hodorogea * Inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean Cluj

„Simplu: sint o femeie hotarita“

De citeva saptamini, Anca Cristina Hodorogea conduce destinele invatamintului preuniversitar clujean. Spune zimbind ca nu simte o povara in dubla sa ipostaza: de femeie si de inspector scolar general. E o chestiune de pasiune. „Cred in ceea ce fac si nu simt manageriatul ca o povara, privesc intotdeauna partea pozitiva a lucrurilor. Analizez problemele in amanunt si incerc sa gasesc mai multe variante de rezolvare. Probabil si faptul ca la baza sint profesor de Matematica ma ajuta mult. Cu o gindire strategica, logica, incredere, curaj, o buna comunicare cu partenerii si dorinta puternica de a reusi, poti reusi sa fii si femeie, si un bun manager.
Pentru a putea iesi din criza cred ca prudenta, evidentierea din punct de vedere profesional, a fi ancorat in realitate, o evaluare justa a situatiei si, evident, competentele de bun gestionar pot duce la reusita. Cred si sper ca voi reusi in ceea ce mi-am propus. A forma o echipa competitiva si a lucra in echipa e varianta optima de a reusi“, se destainuie Hodorogea.

Aurelia Bogdan * Secretarul Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Cluj

„E mai greu, pentru ca sint singura“

Stresul se face resimtit din ce in ce mai mult in perioade de criza, dupa cum ne-a confirmat secretarul Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Cluj. Aurelia Bogdan reuseste sa ii struneasca atit pe angajati, cit si pe beneficiarii sistemului, chiar si pe timp de criza.
„E groaznic de stresant, mai ales ca avem un public pensionar. E intr-adevar foarte greu, dar acesta e serviciul. Ma duc dimineata si nu stiu cind ma intorc. Uneori lucrez si simbata si duminica. Timp liber nu prea am, doar acum, in concediu, imi mai ramine timp. E mai greu, pentru ca sint singura si tatal meu de 85 de ani are nevoie de mine. Viata e grea oricum, dar e si mai grea atunci cind esti singur“, se confeseaza ea.

Cristiana Ciortea * Managerul Spitalului Judetean de Urgenta Cluj

„E foarte greu“

Managerul Spitalului Judetean de Urgenta din Cluj, Cristiana Ciortea, pune punctul pe „i“. „Imi petrec 70% din timp la spital, iar 30% imi mai ramine si mie, deci e foarte greu“. E manager de la 1 aprilie 2007 si are in subordine 3.100 de angajati.

Eugenia Ana Matis * Directoarea Centrului de Afaceri BCR

„Contez pe sprijinul familiei“

Cu familia alaturi si echipa bine pregatita, Eugenia Matis, directoarea Centrului de Afaceri al BCR spune ca o femeie manager poate trece cu bine peste criza.
„Pe partea profesionala si personala contez pe sprijinul familiei. Fiecare dintre noi avem experienta acumulata, e un lucru dovedit in relatiile cu clientii. Unii sint dezamagiti ca afacerile nu le merg, iar noi trebuie sa ne implicam in afacerile lor. Lucrurile merg bine, pentru ca incercam sa fim alaturi de clienti. Chiar daca nu lucrez foarte mult, 10-11 ore, nu pun punct cind plec acasa. Legislatia in domeniu e foarte importanta si trebuie sa ma adaptez. La sfirsit de saptamina ma recreez la gradina, pentru ca imi plac foarte mult florile si ma bucur cit mai pot de copii. In toate am sprijinul sotului meu si ori de cite ori am nevoie ma poate ajuta cu cite o consultatie profesionala, pentru ca lucreaza in domeniu“, ne-a dezvaluit directoarea BCR.

Mona Chirila * Directoarea Teatrului de Papusi „Puck“

„Parca sintem intr-o comedie“

In opinia directoarei teatrului de papusi din Cluj-Napoca, Mona Chirila, criza economica e un paravan dupa care fiecare ne ascundem zgircenia sau alte metehne. „Eu personal am trait o istorie in care in fiecare moment era cite o perioada de criza. Inainte, pe vremea lui Ceausescu, stringeam cureaua pentru ca aveam datorii, apoi, a venit «minunata» tranzitie, cind auzeam sintagma «greaua mostenire», iar acum avem din nou o criza economica, in care nu cred, care ne face sa stringem cureaua. Eu nu mai cred in chestiunile care apar la televiziuni si in ziare, pentru ca seamana cu teatrul de papusi. Parca sintem intr-o comedie sau, si mai grav, intr-o tragedie. La nivel personal, eu sint un director al unei institutii destul de mici, care intru in marea masa a oamenilor cu credite pentru alimente. La nivel national, am avea un final ingrozitor daca ar fi sa cadem in groapa datornicilor, o sa ne trezim toti in cartoane si o sa traim ca fel ca si ciinii. Noi, romanii, avem un curaj teribil de a supravietui, sintem o natiune de supravietuitori si ne bucuram de fiecare zi care mai trece cumva, sintem oamenii momentului“, sustine Chirila.

Nicoleta Niculescu * Managerul Eurotrucks si presedinta Fundatiei „Women Solidarity“

„Singura sansa e sa ne solidarizam“

Femeile sint foarte importante ca manageri, spune Nicoleta Niculescu, managerul Eurotrucks si presedinta fundatiei „Women Solidarity“. „Sint cele mai constiincioase. E mult mai greu acum, in perioada de criza, dar am avut foarte multe de invatat. In primii ani munceam la firma cite 12 ore minim, dar acum am devenit mai eficienti. O femeie are o mai buna comunicare cu angajatii, pentru ca nu e la fel de rece ca un barbat“, ne-a declarat Nicoleta Niculescu. Ea avertizeaza ca intr-o lume a barbatilor singura sansa de a reusi in afaceri pentru o femeie manager este sa fie bine pregatita si sa nu mizeze pe calitatile ei feminine. „Ca manager, intr-o negociere trebuie sa fii pe picior de egalitate, altfel nu ai nici o sansa. Tocmai de aceea am si deschis fundatia, pentru ca femeile nu au nici un sprijin. Barbatii nu se vor da la o parte, iar singura sansa e sa ne solidarizam si sa reusim sa le scoatem pe femei din mediul lor plin de griji cotidiene, sa vada ca pot si mai mult. Ne-am implicat in redresarea afacerilor membrelor noastre, de cind cu criza“, arata ea.

Ioana Hosu * Inspectorul principal al Agentiei Nationale de Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati, compartimentul Cluj

„Sint multe firme conduse de femei care au intimpinat greutati“

La nivelul judetului Cluj nu exista date cu privire la segregarea managerilor pe sexe, insa Ioana Hosu, inspectorul principal al Agentiei Nationale de Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati, compartimentul Cluj, sustine ca, potrivit oamenilor de afaceri clujeni, firmele femeilor manageri au avut cel mai mult de suferit pe perioada de criza. „In ultima sedinta a COJES un reprezentant al Camerei de Comert Cluj a spus ca sint multe firme conduse de femei care si-au intrerupt sau si-au redus activitatea in aceasta criza economica“, ne-a declarat ea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s