cinem(-)a iubit la TIFF

De 9 ani, mandria Transilvaniei este TIFF. In teorie, cel putin, a devenit, taras-grapis si mandria Clujului si a unor clujeni. Insa ce am descoperit in timpul acestei editii a festivalului a fost ca strainii sunt mai mindri de TIFF decat noi. In exclusivitate🙂

Cluj, from Poland, with love
Inalt, cu parul pieptanat cu carare pe dreapta are infatisare de artist. Aduce a James Blunt, pe la vreo 40 de ani. Putin boem, salul invartit neglijent in jurul gatului si ascuns sub camasa, cu mainile in buzunar. Mi se prezinta simplu ”Stefan”, caruia ii ”foarte place sa cante la chitara”. Rade cand m-aude ca spun de Cluj ca e bubbly doar cit tine TIFF-ul. ”Cred ca tot timpul e asa ca doar e oras studentesc. Acuma insa o fi mai greu pentru studenti ca au de ales intre TIFF si sesiune”, mustaceste el pe Eroilor, trecand pe langa terase, dupa gala de inchidere a TIFF.
Cica ii place la Cluj. ”Si apoi, aici e cel mai important festival de film din Romania”. Ah, da?, intreb. ”Pai da, ca nu stiu sa fie altele de asa o importanta pe aici pe la voi. Deunazi m-a abordat o doamna de la un festival din Bucuresti, dar nu stiu ce sa zic, ca nu am auzit nimic de ei”, imi marturiseste cu o mana scoasa din buzunar, cu un aer plictisit. Ii e foame si vrea sa guste berea romaneasca acum ca tuica i-a placut.🙂

Filme de la TIFF la Varsovia
”Stii ce imi place cel mai mult la voi? Regizorii astia tineri sunt magnifici, cred ca o sa iau si eu citeva filme pentru festival, in Polonia. Filme care nu au fost la berlinala sau la Cannes”, si-mi trage cu ochiul. Recunoaste ca nu a vazut filmul castigator din acest an de la TIFF. ”Aici la TIFF sunt filme foarte bune, dar deocamdata nu m-am decis pe care sa le iau, au fost peste 250 de filme, trebuie sa am lista in fata si o sa-ti spun ce filme duc la festival”, mi se destainuie pe drum, directorul Festivalului de Film din Varsovia – Warsaw Film Festival, Stefan Laudyn si membru al Academiei Europene de Film.

Botez polonez
Deci nu exista ceva ce nu-ti place la TIFF… ”Pai ce sa nu-mi placa? E unul din cele mai importante festivaluri de film din Europa si in plus, il stiu inca dinainte sa se nasca”. ? ”Cred ca eu l-am botezat inainte cu citeva luni de la debut. Tot stateam cu Tudor (Giurgiu, n.r.) si ne gandeam cum sa-i spunem si i-am zis TIFF”, imi spune cu gatul uscat si infometat.

Tonight is the big night
Discutiei si foamei se alatura si Freddy, om matur, trecut de 50 de ani, privire galesa, dar inca pus pe sotii, anuntat de Stefan ca ”tonight is the big night”. Adica? ”Azi trebuie sa manince mamalinga”, si de abia se abtine din ris. Mamaliga? ”Da, da, deci hai sa mancam mamaliga!”, zice Freddy de musai ca de voie-buna.
Ajungem. Terasa, mancare si bere romaneasca. ”Bergenbier? Nu suna romaneste, dar te cred pe cuvant, ca Stella si Heineken parca nu-s de-ale voastre inca si Borsodi ai zis ca-i ungureasca, iar eu vreau una romaneasca”, se amuza Stefan. Chelnerita intarzie si pe masa mai zac inca tacamuri vechi. Freddy intra in actiune, curata si rezolva problema cat ai zice peste. Se intoarce la masa, se uita si imi intinde o carte de vizita. Freddy Olsson, Bokomotiv filmproduktion AB. E proprietarul celei mai importante case de productie de filme din Suedia care asteapta la Cluj, dupa TIFF, sa manince ”real romanian food”, ca ce au mancat la Baracca nu prea ii suna a mancare neaosa. ”Astept sa vad daca si mancarea vi-i la fel de buna ca filmele”. ”Sau ca berea”, completeaza cu un zambet de la o ureche la cealalta Stefan, intrerupt de portia de mamaliga cu branza si sunca care i-a aparut in fata lui Freddy.

”Cel mai important festival din lume e TIFF!”
Dupa mamaliga, potopul. Il las sa inghita si sa savureze. ”It was awful. Nu ca filmele!”, si ride. A mincat putin, dar i-a dat sa guste si lui Stefan, care fiind mai putin mofturos, a zis ca ”mamalinga is ok”, chiar si indesata in gura cu paine. ”Da, da, dar cea mai buna e mancarea coreeana. Si filmele, idem”, se completeaza reciproc si rid la unison.
”Deci e clar: TIFF e cel mai important festival de film din Europa, dupa Cannes”, apreciaza Freddy. ”Si din lume, asa-i?”, completeaza, la fel de ironic ca intotdeauna, Stefan. Ridem toti.

”O inchis Napoca pentru un cacat!”
Ne intoarcem la party, la Continental. ”Se vede ca a fost o cladire importanta”, spune Freddy, aflat pentru prima data la Cluj. ”Da, da, hotel, stiam eu ceva, dar e ceva incurcatura cu proprietarii”, asteapta corecturi Stefan. Incuviintez ca asa-i si pe Napoca, nici tipenie de masina. Era parca prea liniste. ”O inchis strada pantru un cacat! Festivalu cela de film!”, sugruma cuvintele, ca pentru el, un tip de maxim 18 ani, cu jeansi rupti in genunchi, cercel stralucitor in urechea stanga si tricou lucitor, si el, dar mulat.

Sa nu ratezi Cannes, TIFF si Venetia!
Chitchat intre cei doi si decreteaza: ”Din Europa, nu trebuie sa ratezi Cannes, TIFF si Venetia!” ”Fara sa uitam de festivalul vostru, din Suedia, si de-al meu, fireste”, glumeste serios din nou, Stefan. Ne-am dat mana si ne-am promis ca, daca nu ne vedem intre timp la inca o bere romaneasca, ne reintilnim in 2011 la TIFF, fireste.

One thought on “cinem(-)a iubit la TIFF

Lasă un răspuns

