Aur(e)o(l/r)a lui Cristi Puiu

Detasat, cu cateva poante bune, dar vorbind ca pentru el, cu o aroganta calda, de sampanie, Cristi Puiu si-a prezentat azi la Cluj, cel mai nou lung metraj, Aurora, in cadrul unei conferinte de presa prilejuita de Zilele Filmului Romanesc la TIFF. Regizorul puncteaza clar ca nu e vorba despre un film care poate fi vazut oricum si oriunde si pune degetul pe rana: problema, daca exista una, nu e filmul.

Creierul ne joaca feste. La ora asta gandesc asta: creierul ne intinde capcane si la ora actuala cel mai mare dusman al filmului e creierul spectatorului; lumea nu vrea sa ii fie pus creierul in pericol 3 ore, vrea romance, povesti facile, iar asta nu e un film de vazut oricand la orice ora. O sa se dovedeasca daca e un film bun sau otet in cativa ani.

Subliniaza izolat si bucuros cumva de propria perspectiva, fara de care nu se poate, ca asa a fost sa fie… Alinare sau blestem?

Fiecare din noi suntem condamnati sa traim in propriul nostru cap.

Fara sa se scuze, isi explica dubla-ipostaza, fara sa uite ca a salvat filmul de la distrugere printr-o privire:

Cautarea asta este o cautare care, in cazul meu, e o cautare pe toate planurile. Nu cred in butaforii si prostii hollywoodiene. Io nu am vrut sa joc in filmu asta. Povestea cu jocu s-a intamplat pur si simplu: am facut casting, am plecat in Franta la Grenoble o luna, am revenit iar in ianuarie am inceput castingul din nou. Am chemat foarte multi actori profesionisti si neprofesionisti pentru rolul lui Viorel: de la Titieni, si multi altii, cu riscul de a distruge filmul, pana la Hano Hoffer, Matei Serban, Dorobantu, insa nu am gasit ce imi trebuia. Eu vroiam sa intru in capul actorului, sa stiu ce va face – lucru care era imposibil.
M-am gandit si l-am luat si pe frate-mi-o care e fostul sot al Ginei in film. Asta s-a intimplat in urma castingurilor repetate si Clara m-a intrebat de ce nu joc eu? Am mai incercat. Nu am vrut un actor maghiar ca sa nu existe suspiciune – actor maghiar criminal, fereasca sfantu ce ar fi putut iesi, dar am chemat si actori maghiari – asta a fost un moment de criza.
Pana la urma am dat o prima proba care a fost groaznica, dar am vazut o privire. Apoi am mai dat vreo patru cinci probe pana sa-mi elimin reziduurile care tin de viata mea, am inregistrat un dvd pe care l-am vizionat cu prieteni de-ai mei si pe care i l-am trimis producatoarei lui Lars von Trier.

Optiunile lui erau sau sa joace sau sa fie cameraman. Are niste conceptii foarte stricte cand vine vorba de filmare, a terminat fine arts la Geneva. Am avut un cameraman francez care dupa cateva zile a zis caput! (Viorel Sergovici)

One thought on “Aur(e)o(l/r)a lui Cristi Puiu

Lasă un răspuns

